top of page

Hva skjer i og utenfor komfortsonen?


"Er det slik at all magi skjer UTENFOR komfortsonen din?

Det som er utenfor min komfortsone kan være innenfor din - og tvert om.

Jeg funderer på om det å være trygg, tydelig, mestre, ha kontroll og gjøre det du er BEST på er mest effektivt. Når det er noe du VIL kunne og mestre, men som ligger utenfor din sone, ja DA er tiden inne for å ta steg utenfor. Hva koster det DEG å stadig trene på noe DU ikke kan, og hva er gevinsten for din læring og utvikling? Hvilke valg tar du? Er du som Pippi? "Det har jeg aldri gjort før så det klarer jeg sikkert?" Det delte jeg på RHHR-siden min på FB for et par uker siden...

I eller utenfor konfortsonen...

I mellomtiden har jeg forstått at jeg har vært veldig mye utenfor min egen komfortsone i lang tid.

Både når jeg gjør 'blå'-årsregnskap-for-første-gang OG 'rosa'-video-er-det-nye-bilde aktiviteter.

I begge leire er jeg utenfor konfortsonen både fordi det er nytt, og fordi jeg eksponerer meg selv på en måte jeg aldri har gjort før. Uten sikkerhetsnett.

Hvorfor kjennes det så skummelt, skremmende og sårbart?

Etter fullt trøkk i flere uker tok jeg ett skritt til siden og gjorde meg noen refleksjoner rundt komfortsone, sårbarhet, ledelse, mot og styrke. Samtidig ble jeg inspirert av Lene Marlin: Lene har vært stille en stund - og liker det sånn. Nå deler hun tanker som støtte til Agnete. Og andre. Den traff meg - dønn i hode og hjerte. "... Og det er jo litt sånn, at hvis man har et litt stort rom for å slippe følelser ut – så har man også et like stort rom som slipper ting inn. Det går begge veier! Men det er jo også det som gjør at det man leverer er bra! Fordi man føler litt ekstra. Fordi man er i ... med hele seg – på godt og vondt! Det vil alltid være folk som ikke forstår. Folk som kritiserer og kommer med sine ”velmente” råd ... Men man trenger ikke stoppe å følge drømmene sine... Tenk hvis vi alle slutter å drømme, og å følge de drømmene? Tenk hvis vi alle lar det begrense oss mer enn det må? Også det vonde er en del av livet. .. vi kan ikke gjøre alle fornøyde hele tiden. Vi kan ikke innfri alles krav. Det er et slitsomt liv å leve...Det krever enormt med mot, enormt med styrke. Vi er alle sårbare. Sterke mennesker tør å vise at de er det… Vi må ta vare på oss selv, og hverandre..." Hele Lene's innlegg kan du lese her: https://www.facebook.com/LeneMarlin/?fref=nf

 

Hvorfor traff dette meg så sterkt? Jeg tror det er forskjellen på å VITE, MENE og å ERFARE gjennom å GJØRE som er avgjørende. Å eksponere seg, vise seg frem, gjøre saker for første gang, gå ut av komfortsonen med sjel, hud og hår kan være skummelt og skremmende. Jeg kjenner på det. Hver dag. Er jeg innafor? Blir det for mye? Skal jeg trene mer på ting jeg ikke kan enda? Proff og leken, blå og rosa, faglig solid og fargerik unikhet i balansen mellom markedsførende aktiviteter og skjerming. Poff - plutselig kjente jeg behovet for å trekke meg tilbake fra mitt eget igangsatte 'syns du ikke så finns du ikke' - og forstår hvorfor mange kvier seg for "video er det nye bildet; kjør på! -hopp-før-du-er-klar" Det koster å være langvarig utenfor konfortsonen - og da henter jeg styrke og lader i kjent terreng. Det betyr ikke at jeg gir opp drømmen, men jeg må kjenne etter når tiden er inne for andre og tryggere aktiviteter. Video, og eksponering generelt er utenfor min komfortsonen, så til de grader, at når snutten dukker opp - tenker jeg pute-TV.

Pute-TV

Hvorfor er det slik?

For meg er det fordi jeg har vokst opp med at å skille seg ut kan oppfattes som om "du tror at du er noe" eller enda verre; " tror du at du er bedre enn oss"

Hvilke assosiasjoner får du?

Vi er alle unike, og vi er faktisk noe!

Massekommunikasjon er en kunst og er krevende av en god grunn: du kan ikke gjøre alle til lags, noen vil like, noen vil ikke like og av ulike årsaker utfra deres ulike ståsted, verdier og konfortsone. Skal vi slutte med det av den grunn? Dager med tykkere hud, og hudløse dager. Dager du tar alt, og dager du tar alt inn. Håndtere ris og ris, tro nok på deg selv - hente varme og næring i nære relasjoner og 'gunne' på igjen.

Beholde trua. I mangel på et bedre uttrykk; "Me,myself and I" i RHHR har kun det 'produktet' med denne innpakning å selge. Når det oppfattes som 'for mye' er det umulig for meg å ikke ta 'det personlig' da den jeg er, det jeg gjør, og det jeg formidler er samme person. RHHR skal våge å spisse budskapet enda mer! Modig ? Ja Sårbart? Ja Styrke? Ja Ledelse? Ja Du kan ikke lære og trene uten å GJØRE - og første gang du gjør noe vil du feile - opp igjen - reise deg med ny styrke. Bedre å gjøre og feile, enn ikke gjøre i redsel for å gjøre feil - det blir stillstand.

Jeg velger å reise meg med ny styrke, og er takknemlig for både support og pute! Jeg må "walk the talk!"

Reiser meg med ny styrke

 

bottom of page