top of page

Vis meg regnskapet ditt - og jeg skal si deg hvem du er?

Har DU det motet du trenger for å våge å kjenne på og å stå opp for den du er, for det du vil og for det du tror på? Jeg ønsker vi kan være HELE mennesker, med hode OG hjerte.

Er ikke det en selvfølge? Tiden er igjen inne til å ” walk that talk”. Det å gjøre, finne motet, og å våge å kjenne etter er ikke som andre sjekklister: "done that been there" – denne type ”walk” må ”talkes” og gjøres hele tiden.

Hold fast

Det er fra sine egne man skal høre det, og det setter ihvertfall motet MITT på prøve! Samtidig er jeg takknemlig for at jeg har ærlige mennesker i heimen som VÅGER å si det DE mener. Men jeg er jammen ikke sikker på hvor godt det er... Når det jeg våger meg ut på ikke er tøft (les innafor, kult, proft, flinkt, modig, smart,) nok hjemme engang, hvordan skal jeg våge gå ut med det da? Eller gjelderer det du ikke dør av herder deg? ”Du gjorde det, du!? Jeg SA jo at...” og ”DETTE er blant det merkeligste du har gjort, men det ER modig, da”. I andre enden av skalaen: ”fy flate, få det ut, kjør på! – det blir bedre for hver gang!” Hva velger jeg å høre på? Hvem og hva lytter jeg til? Hva forteller min egen aktivering meg?

Og hva skal, vil og blir vi målt på egentlig, og hvor godt er det å bli målt hele tiden for den saks skyld.

Jeg har en måletestaversjon jeg ikke helt vet hvor kommer fra, men mistenker det er en grunnleggende frykt for å bli målt og funnet ”ikke bra nok”.

Måles vi i antall ”likes”, følgere, meter pr. sekund, ’birken-merket’, omsetning, antall jobbtimer pr.uke, antall kunder, honorarstørrelsen, antall klikks og visninger, omtale eller anerkjennelse? Eller, våger vi å kjenne etter, lytte til vår egen stemme som faktisk forteller deg om du er på rett vei, på rett sted, gjør de riktige tingene så godt du kan og bruke måleparametre som intern tilfredshet?

Det var DETTE jeg gjorde! Se RHHR-filmen her:

Hvem eier definisjonsmakten av vellykkethet? Og hvorfor er det så mange som blir målt vellykket i høye omsetningstall i regnskapet som verken er lykkelig eller tilfreds. Det er i dette spennet jeg vil se på det jeg kaller blått vs rosa, venstre vs høyre hjernehalvdel, IQ vs emosjonell intelligens.

En av mine nære, kloke, smarte ’helter’ sa med kraft i en diskusjon med andre høyt utdannede og ambisiøse mennesker: ”Jeg nekter å la meg definere av posisjon, rolle, omsetning og karriere. Jeg har like stor VERDI for det jeg ER, tenker, mener og gjør, for mennesker, familie, venner og samfunn”! Den satt! Hun har virkelig funnet motet, selvfølelsen og styrken og står så stødig, trygt og kraftfullt i det at jeg blir misunnerlig (=beundringJ) og stolt som har henne i livet mitt.

Vi har en emosjonell revulosjon på gang!

Se Emosjonell Revolusjon The movie her - bli inspirert og bli med! I beundring og takk til Kathrine Aspaas m.fl

Og, tenk den tanken helt ut; Vi har blitt økonomisk regnskapsmålt så hardt og lenge at det ikke har vært rom for å være hele mennesker på jobb! Vi må ta følelsene våre tilbake! Ta tilbake? At vi må være modige for å våge å vise følelser! Hvor naturstridig er ikke det, egentlig!

”Her skiller vi person og sak, og legger følelsene igjen utenfor møterommet”, sa sjefen til meg for mange år siden. ”What?!” Hvilken del av meg er det jeg skal legge igjen utenfor, synes du? Er det halve kroppen, sjela mi' eller den delen der du tror følelsene mine sitter? Vil du virkelig kun ha den rasjonelle, logiske, ressonerende venstre hjernehalvdel med på å løse komplekse utfordringer? Den følelsesmessig lobotomerte? Tenk så mange kreative løsninger og god kommunikasjon ledergrupper har gått miste om.

Ikke rart vi må ha en revolusjon da! Vi setter følelser, ja den mennesklige kapasiteten vår på næringslivskartet i skjønn forening med EBITDA, organisajonskart og FTE omgjort til rask avkastning for eierne.

Emosjoner – (lat.etymologi – bevege, flytte, oppdrive) er det motsatte av nummenhet. Uten emosjoner ingen bevegelse, ingen utvikling, ingen kreativitet, ingen motivasjon. Ingen mennesklighet. Vi mennesker trenger å bruke vår unikhet SAMMEN med maskiners effektivitet for å få det beste resultatet.

Emosjoner måles fysiologisk ved grad av kroppslig aktivering. Forskjellige emosjonelle opplevelser kan ha samme fysiologiske aktiveringstilstand. Da er det avgjørende å lære å få tak i HVA som aktiverer – da negativt stress gir sykdom over tid, mens aktivering drevet av positive emosjoner og motivasjon gir skaperkraft og oppdrift.

Det er ikke merkelig at mennesker blir stresset av å presses inn i bokser, systemer, skjema, rapportering og blir redusert til å være et nummer i en celle i et excel-ark. Vi mennesker er så mye, mye mer! Vi vil og kan så mye mer - og trenger å kjenne oss levende. Nummen er ikke spesielt sprekt. Vi har tanker OG følelser, og hva som styrer hva er et annet innlegg, men at de påvirker hverandre er ikke noe å lure på. Hva tror du kommer først? Tanken? Som gjør at du får DEN følelsen, eller følelsen? Som gjør at du får DEN tanken...

Hva sier regnskapet om DEG?

Vis meg verdiene dine, holdningene dine og handlingene dine og jeg kan se HVEM du er. Hva du drives av, hva som motiverer deg, hva du tror på, hvor du har styrkene dine og hvordan emosjoner kan hjelpe deg til å få den oppdriften du trenger for å gjøre det du vil der du vil trives og der du vil vokse.

DA vil jeg se og kjenne hvem du er!

bottom of page